fredag 29. januar 2010

Þorrablót i Dvergarsteinn


.. en gammel Islandsk festival, som feires på god gammeldags måte..

Dette gjør de også i Dvergarsteinn (Små mennesker som bor i steiner). Dette er vist så stort at de voksne gleder seg mer til denne festivalen enn julaften. I dag ble denne feiret ved at noen barn får ta med seg ulike gammeldagse ting hjemme i fra, og vise det frem til resten av barnegruppa. Noen hadde med seg vaskebrett, kikkert, briller, penger, sko, strykehjern osv..
Videre er det maten som skal bli servert på denne store fest dagen, og jeg skal innrømme at jeg har vært litt spent på akkuratt dette. I løpet av denne første uka i praksis har de ansatte pratet mye om smalahove, tørrfisk, hai, hval, smalalabber, testikkler, og surna og saltet lammelår, og allerede på onsdag begynte de merkelige luktene å spre seg i barnehagens kriker og kroker. Ærlig skal jeg si at det ikke lutet spesielt godt, men siden jeg ikke skal ha på meg at jeg er kresen måtte jeg jo på denne festen smake på disse tradisjonsrike rettene. Jeg begynte så i det små med å smake på det jeg trodde jeg skulle like, slik som potetstappe, kålerabistappe, potet i hvitsaus, saltetkjøtt, tørrfisk, rugbrød og flatbrød. Dette var i og for seg ikke så ille, men det var ikke alt som ville gli helt ned i magesekken. Videre ble jeg utfordret til å smake på smalahove, og den møre tunga som hører til, denne utfordringen tok ejg på strak arm, og ble positivt overrasket, og smaken var faktisk ikke så ille. Kjepphøy som jeg ble tok jeg så klart nye utfordringer, og de mente jeg gikk glipp av noe stort hvis jeg ikke smakte på Sauetestikklene, jeg viste med hele meg at dette var jeg skeptisk til, men smake skulle jeg. Både testikklene, haien og hvalen som jeg døttet i trynet kom fort ut og landet i servietten min, mens jeg heiv innpå med ett glass vann. Når de voksne da videre spurte om jeg ikke skulle smake blodpølse og øyet som tilhører det stakkars hodet som ligger forran meg, måtte jeg pent takke nei, og pakke ned det kjepphøye attiduden min for i dag.

Det som overrasker meg mest er barna. De spiste med begge hender, og ville stadig ha mer mer mer. Det som var mest poppis hos barna var rugbrød, tørrfisk, testikkler, flatbrød, søtpotetmos og kålerabistappe. Må si jeg er mektig imponert over alt disse barna koser seg med!

1 kommentar:

  1. Det er rar mat i Nicaragua også, men heldivis ikke SÅ rar. Fysjamegen. Du er modig azzzzz.

    SvarSlett