søndag 24. januar 2010

Om det skulle blåse kaldt, om jeg leter over alt...


This is Reykjavik:

Så var den første av fem helger i herlige Reykjavik overstått. I løpet av denne helgen har jeg blitt litt lokalisert og fått ett lite innblikk i hvordan dette landet er, og hva som befinner seg i denne koselige hovedstaden.
Det første som treffer meg er det voldsomme været som faktisk herjer på denne øya. Når noen fortalte meg at dette var land som var vær utsatt nikket jeg på hodet og tenkte jaja jeg overlevde nå to år i Førde. Nå sitter jeg her med sjegget i postkassa og skjønner at det er lurte å høre på folk med erfaring. Tro meg her blåser det HELE tiden, samtidig som det veksler mellom regn, snø, sol, og tåke fortere enn en baby skifter humør. Når man skal ut å gå er det derfor SVÆRT viktig å ha på seg både dunjakke, regnjakke, regnbukse, stilongs, lue, hette, votter, skjerf, og er du ekstra rutiner har du med deg paraply og ett par solbriller.
Dette er noe jeg og min reise vennine Mette har fått erfart i høyest grad. I dag skulle vi finne universitetet der vi skal møte i morgen. Dette var litt av tur skal jeg fortelle dere. Vi satte ut på gå tur og tenkte at dagen i dag var grei. Da vi hadde gått i ca trekvarter ble regdråpene større for hvert skritt og vinden ble sterkere etter hvert som vi befant oss lenger og lenger ut i det øde. Da vi til slutt oppdaget at vi så ut som to drukna katter, fant vi ut at det var lurt og finne noen å spørre. Den hyggelige jenta i skranken på den lokaleflyplassen opplyste oss om at de universitetet vi var på leiting etter lå rett nedi gata, men at det var ett privat universitet, der de som skulle studere buissnis studerer. Da oppdager vi at vi virkelig er på villspor og bestemmer oss der og da for å se om det går ann å få taki ett månedskort på buss, slik at vi i di kommende ukene kan holde oss litt tørre, og vi kan slippe å få lungebetennelse, blærekatar og ulike forkjølelsessykdommer.

Videre på denne øya erfarer jeg at det kryr av allslags lukter som stadig stimulerer luktesansen min. Hvor enn jeg går er det stadig en ny lukt som sniker seg opp i nesebodene mine, og jeg klarer aldri helt å bestemme meg om det er noe jeg liker eller ikke. Men en lukt jeg kan med sikkerhet si at jeg IKKE setter så altfor stor pris på er lukten av varmt vannet. Etter min første dusj her begyte jeg faktisk å lure på om jeg skulle få en ny kroppslukt: altså svovel, men heldigvis er det ikke en lukt som fester seg, noe som ville vært svært uheldig siden vi og vasker opp i dette illeluktende vannet.

Jeg skal og innrømme at jeg er litt skeptisk til den typiske islandske maten. Når det ligger ferdige sauehoder klar til spising ved siden av grillet kylling i ferskvare disken merker jeg at dette ikke er noe jeg finner spesilet innbydene, men noe som er innbydende er landets priser. Netsen alt man må betale for er halv pris av det jeg vanligvis betaler hjemme, og det er noe jeg setter stor pris på, og er noe jeg garantert kommer til å benytte meg av. Så jeg vil ikke se bort i fra noen behaglige turer til den blå lagune, spa og massasje behandlinger. I tillegg vil nok min reisevenninde og jeg benytte mulighetene for oppdagelses ferder til både Gullfoss,og Geysir, og ikke minst de stedene på kartet som er markert med spøkelser og troll. Ja det er heeeeeelt sant, her finnes både troll og spøkelser!

Nå sitter vi på en cafe med hver vår data og benytter oss av gratis internett for harde livet, i og med at vi ikke har internett i leiligheten. En hyggelig dame på bordet bak oss hadde fått med seg at vi ikke var helt på rikig spor når det gjelder hvor vi skal møte opp i morgen. Hun og mannen spør oss hvor vi bor, og når vi svarer forteller de oss gledelig at det universitetet vi skal møte opp på, ligger 10min gå avstand fra der vi bor. Tusen takk til denne helige dama for den hjelpen! Nå slipper Mette og meg å bruke flere timer på å late som vi vet hvor vi skal i morgen tidilig. Tror meg vi var ganske sikre på hvor vi skulle, noe som viste seg å være fullstendig feil, og det er kanskje nå jeg skal slutte å skryte på meg at jeg har god rettningssans!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar