tirsdag 19. januar 2010

Kvalitetssikring eller kvalitetssviking




..Eksamen, anonymitet, kandidatnummer, hemmelig..


Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det skal være så viktig og være anonym på eksamen? Det må da være mye bedre at en sensor vet hvem sin eksamen han retter? Om ikke ekstrensensor vet hvem sin det er, så må det vel være riktig så ålrigt at en lærer kan sitte å fortelle om studenten, over en herlig kopp kaffe, og småkjeks som sensor har fått med av kona? Det er viktig med sosiale pauser, og det er viktig å diskutere studentenes oppførsel, holdninger og ikke minst alle de dumme spørsmålene som noen stiller. Jeg synes det er flott at lærere og forelesere også har noen
de kan sladre litt om, det må jo tross alt være fryktelig slitsomt å bruke 30 dager på å rette 20 eksmamner.

Jeg mener dette er jo i høyest grad med på å sikre karakterene til studentene. Her vil karakterene bli gitt på grunnlag av lærerens oppfattning av arbeisinnsattsen til studenten, og jeg mener hva er vel ikke mer rettferdig enn det? Lærere har alltid rett når det kommer til inntrykk. Er studenten mye borte fortjener han stryk, jenta på førsterad som alltid kan svarene, fortjener alltid a, og de som sitter på bakerste rad å spiller kort vet ikke sitt eget beste, og er rett og slett ukalifiserte til å delta i lærerens fag. Dette stemmer alltid, og derfor er det veldig viktig for meg at vi faktisk blir dømt etter den rollen vi opptrer i. Er dere ikke enig?

Når jeg får utdelt ett kandidatnummer, så sier ikke det noe om meg så jeg skjønner godt at læreren kommer på eksamen og går rundt å sniker seg til de uliketallene og putter de på de ulike fjesene, hvordan skal hun ellers få være rettferdig å forskjelsbehandle studentene? At de kommer med dårlige unnskyldninger som mange eksamener, dårlige forelesninger, dårlige tilbakemedlinger osv.. har ingen betydning. Det er trossalt læreren som har hovedansvaret, og det er hun som bestemmer. Om ingen egentlig er enig med henne har vel ikke så mye å si, det viktigste er at hun kan vise alle hvor viktig rolle og hvor stor makt hun har. Ja, for det er viktig å bruke den makten man får i arbeidslivet. Hvis man bruker den feil kan man ende opp med at studentene faktisk blir fornøyde og snittet i klassen blir over gjennomsnittelig høyt. Dette kan over hodet IKKE skje for da vil ikke hennes påstander gjennom skole året stemme, og da er det hun som har gjort en feil.

Bort med kandidat nummer og anonymitet! La lærernes fordommer få sette karakter! La lærere bruke den makten de har og for gudskyld IKKE la studentene få noen som helst påvirkningskraft, da er det viktig at du først har kvalitetssikret at denne studenten bare vil gi deg goder!!!!

2 kommentarer:

  1. Det verste e kanskje når ein lærar har innprenta i oss kor viktig det e at me tar teieplikta på alvor, og so gjere ikkje denna personen det sjølv!
    -Mette-

    SvarSlett
  2. Det er vel nettopp derfor man er anonym under en eksamen, slik at det er like fair for alle sammen. Småkjipt for de som lider av sosialangst og som blir straffet for dette om de ikke deltar i forelesningene, mens de som har adhd og er sosialtretarderte skal få bonus for dette.

    Åpenhet er så 2005 og anonymitet har kommet for å bli.

    Lyst på kaffe?

    SvarSlett