tirsdag 8. februar 2011

WALKING IN MEMPHIS, JEG MENER LUSAKA ROAD !

Da var uken med tilpassing og tilvenning over og det var på tide å begynne med det jeg faktisk er her for, praksis og bachelor oppgave. Jeg må bare si at jeg tror aldri jeg kommer til å vende meg til å bli vekt av 20 haner som gauler kl 05 om morgenen, så trenger ikke øve meg mer på det, jeg holder meg til Marc Cohn.
Meningen at jeg denne mandagen skulle starte med praksis i  SOS Barnebyer, men siden vi er i Afrika og det er AFRIKAN TIME som gjelder, så er det bare såå smøre seg med tålmodighet. For å reise ut i praksis måtte vi hilse på skolesjefen i Livingstone, noe som stadig ble utsatt, men da det først skjedde var det veldig positivt. Av en merkelig grunn hadde jeg forestilit meg en litt streng mann, men det var han ei.
Videre kjørte vi å leverte halve lærergjengen i landsbyen Simoonga, og på turen til fikk vi se GIRAFFER, noe som gjorde oss alle i ekstrase. Mens vi ventet på at de andre ble fulgt til luksuslivet i busjen, kom en mann og viste oss skildpaddene og kaninen sin, og da lært vi at ikke bare mennesker her er glad i shima, dyrene setter like stor pris på det. Shima er forresten maismel blandet med vann, så en slags grøt som man spiser med hendene.

Tirsdag morgen troppet vi opp på Sos Barnebyer, som så langt gitt meg positivt inntrykk og jeg gleder meg til å være der, og bli kjent med både små og store, pedagogikken og metodene som blir brukt her. Hittil har jeg sett at det er ganske store forskjeller, her er det klasser på 30 barn fordelt på en lærer. Barna har pulter, og de har hva JEG vil kalle KJEMPE RESPEKT for læreren sin. Skulle likt å se, ett barn knele forran meg for å spørre om de kunne få lov til å gå på do hjemme i Norge, eller forresten vet jeg ikke om jeg ville likt det, men det er en annen sak!

På vei til jobb (jaja vi er sporty spices og går selvom det er 40 varmegrader) møtte vi en gjeng 8 klassinger som syntes det var spennende med blondt stritt hår, så langs Lusaka Road ble håret mitt lekt med og flettet og barna syntes det var veldig morsomt å lære Hvordan har du det? Jeg har det bra!

En litt annen kultur her enn hjemme sier du? Ja sier jeg, hvilken som er best det skal jeg benytte disse tre månedene til å finne ut av, så heldig er nemmelig jeg. Heldig ja, for å lese om kultur, hekseri og religionpsykologi på bassengkanten er ikke meg i mot !!

1 kommentar: