søndag 20. mars 2011

SOM Å KASTE TERNING ?

Jada, dere kjenner meg hvis noe skjer nevner jeg alltid karma, eller noen vil vel heller si at jeg skylder på karma. Uansett er jeg overbevist om at jeg har DÅRLIG KARMA! Jeg går på Lariam (malariatabletter), jeg er monster nøye på å smøre meg med Mosqitoue-Ex, sover så og si alltid under myggnetting, og har ca hatt 6 myggestikk tilsammen siden jeg kom til Zambia, men alikevel klarer sånne Malaria Parasitter å trenge seg inn i kroppen min, og gjøre meg syk. HVA ER ODDSEN? Andre har 50 myggestikk om dagen, og er friske som fisken i Zambezi, mens jeg bare måtte bli syk. Jeg har ikke tenkt å begynne med sansynlighets regning, for this is bad karma for shure!

Meeeeen nå som ejg har fått blåst ut av meg det, kan jeg like greit snusaken litt, og si at selvom jeg var så dårlig som jeg aldri har vært før- hele kroppen verka, alle ledd føltes ut som de var knekt eller hadde blit kjørt over av en lastebil eller noe, konstant hodepine, magesmerter fra hælvette, kvalme, diare og svimmelhet, så er det FLAKS (god karma?) for meg at jeg er Norsk og kan dra på den første og beste klinikken og få medisin righ away. Noe skeptisk var jeg da jeg ble bedt om å snu meg rundt på sykebenken så nursen kunne sette sprøyte mitt i skinka, godt var det at Susanne tok frem strenge stemmen og ba meg gjøre som damen sa. Etter blodprøve og vente vente vente veeeeeente, fikk jeg med meg en pose med piller av diverse slag, og en 24 timers Malariakur. På tidspunkte hadde ikke spøyta helt begynt å virke så når damen fortalte meg hvilke piller som skulle tas når og for hva klarte jeg ikke akkuratt å følge med, men så norsk som jeg er stoler jeg på at det jeg får skal hjelpe meg, så det første jeg gjør etter å ha blitt rundt lurt av både klinikk og taxi-sjåfør for penger såååå begynner jeg å knaske piller for å bli fortest mulig frisk. Det var litt av en prosess, og jeg er veldig glad for at jeg var i Choma, der det faktisk er tempratur som norsk sommer og ikke Livingstione Regn season. Jeg er også veldig glad for at Susanne syntes det var greit å bytte profesjon for noen dager, selv om hun ikke fikk vært førskolelærer i Pre-Schoolen, gjorde hun ei heidundrandes flott jobb som sykesøster/hjemmehjelper!!!

Etter noen dager i blod, svette og tårer skulle formen begynne å komme seg, men synes dette gikk litt sagte så etter mye om og men tok jeg med meg pillene og nytt mot å gikk til en annen klinikk for å finne ut av hva er det eeeeegentlig jeg driver å putter i meg? Damen så rart på pillene og sa dette trenger du ikke, dette trenger du ikke, dette trenger du ikke, men etter en ny blodprøve som viste at jeg ikke har flere parasitter igjen i kroppen ga hun meg like gjerne en like stor pose med nye piller, men heldigvis bare vitaminer.

For meg var dette crap crap crap, men for en Zambier som ikke går på forebyggende er nok dette hell hell hell, med tanke på at Malaria er en av de vanligste årsakene til død her nede, og jeg selv etter å ha vært syk en uke klarer likevel å dra på BooseCruise med fri bar, så kan jeg vel kanskje ikke skylde på dårlig karma alikvel?

2 kommentarer:

  1. Så du driver med blogging også du :) Så spennende tur du er på - er det studier? Likær ikke det bilde ditt da - kakkerlakk - etter å ha hatt dem litt fornærme litt for lenge får jeg krupp av å se de. Men når det er sagt er malaria verre!! Herregud for et styr - men håper du er 100% frisk etter vitamer og fri bar :) Karoline.

    SvarSlett
  2. Godt å høyra at du e frisk att:-)Men du har no uflaks da..

    SvarSlett